ALMEIDA, M.A. Memórias de um sargento de milícias. 4ª ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.
ALTMAN, R. A semantic/syntactic approach to film genre. Cinema Journal, nº 3, vol. 23, 1984.
_________. Film/genre. London: British Film Institute, 1999.
_________. Los géneros cinematográficos. Trad. Carlos Roche Soárez Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 2000.
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ANDRADE, O. Do Pau-Brasil à antropofagia e às utopias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
__________. Pau-Brasil. São Paulo: Globo/Secretaria de Estado da Cultura, 1990.
__________. A utopia antropofágica. São Paulo: Globo, Secretaria de Estado da Cultura. 1990.
__________. Memórias sentimentais de João Miramar. São Paulo: Globo/ Secretaria do Estado da Cultura. 1990.
ANDREW. D. An atlas of world cinema. In: DENNISON, S.; LIM, S. H. Remapping world cinema: identity, culture and politics in film. Londres: Wallflower, 2006.
ANDREW, G. Stranger than paradise: Maverick film-makers in recent American Cinema. New York: Limelight Editions, 1999.
APPADURAI, A. Modernity at large. Cultural dimensions of globalization. Minneapolis: University of Minnesotta Press, 1996.
ARAÚJO, L.C. Joaquim Pedro de Andrade: primeiros tempos. São Paulo: Alameda, 2013.
ARCHER, N. The French road movie: space, mobility, identity. New York/Oxford: Berghahn Books, 2013.
ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Nova Cultural, 2000. (Os Pensadores, v. 4)
ATKINSON, M. Crossing the frontiers. Sight and Sound 4, no. 1 (January 1994): 14-17.
AUGÉ, M. Por uma antropologia de la movilidad. Barcelona: Gedisa Editorial, 2007.
AUGUSTO, Sérgio. Este mundo é um pandeiro: a chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
AUMONT, J.; MARIE, M. L’analyse des films. Paris: Nathan, 1989.
AUMONT, J. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.
________. À quoi pensent les films. Paris: Séguier, 1996.
AUSTIN, G. Contemporary French cinema: An introduction. Manchester: Manchester University Press, 1996.
AUTRAN, A. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. São Paulo: Hucitec Editora, 2013.
BAILEY, C. Nigger/Lover: The thin sheen of race in Something Wild. Screen 4, no. 29 (1988): 28-40.
BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento – o contexto de François Rabelais. 6ª Ed. São Paulo: Hucitec/Editora UNB, 2008.
_________. Problemas da poética de Dostoievski. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.
BASUALDO, Carlos (org.). Tropicália – uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
BAUDRILLARD, J. America. Translated by Chris Turner. New York: Verso, 1988.
_____________. La transparence du mal. Paris: Éditions Galilée, 1990.
BAZIN, A. O cinema: ensaios. Trad. Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BERNARDET, J.C. O autor no cinema – a política dos autores: França, Brasil anos 50 e 60. São Paulo: Brasiliense/Edusp, 1994.
_____________. Historiografia clássica do cinema brasileiro: metodologia e pedagogia. São Paulo: Annablume, 1995.
_____________. Caminhos de Kiarostami. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
____________. Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
____________. Cinema brasileiro: propostas para uma história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. (Coleção Cinema, v.7)
_____________. O vôo dos anjos: estudos sobre a criação cinematográfica. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.
_____________. Cinema Marginal? In: PUPPO, E.; HADDAD, V. Cinema Marginal e suas fronteiras: filmes produzidos nas décadas de 60 e 70. Catálogo da Mostra CCBB-SP, 2001.
____________. Documentários de busca: 33 e Passaporte Húngaro. In: LABAKI, A.; MOURÃO, D. (Orgs.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
BERRY-FLINT, S. Genre. In: MILLER, Toby; STAM, Robert (eds.). A companion to film theory. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 1999, p. 25-44.
BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BISKIND, P. Easy riders, raging bulls: How the Sex-Drugs-and-Rock’n’Roll generation saved Hollywood. New York: Simon and Schuster, 1998.
________. The Last Crusade. In: MILLER, M. C. (Ed.) Seeing through movies. New York: Pantheon, 1990, 112-49
BORDWELL, D. On the history of the film style. Cambridge: Havard University Press, 1997.
___________. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In. RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional, vol. 2. São Paulo: Senac, 2005, p. 277-301.
BOSI, A. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 6ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. (Col. Estudos, 20)
BRANDELLERO, S. (Ed.). The Brazilian road movie: Journeys of (self) discovery. Cardiff: University of Wales Press, 2013.
BRANDELLERO, S. Bye bye Brasil and the quest for the nation. In: __ (ed.). The Brazilian road movie: jorneys of (self) discovery. Cardiff: University of Wales Press, 2013, p. 49- 68.
BRANDÃO, A.S. Lands in transit: Imag(in)ing (im)mobility in contemporary latin American cinema. 2009. Tese (Doutorado em Letras/Inglês e Literatura Correspondente). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
BRITTON, A. Detour. In: CAMERON, I. (Ed.) The book of Film Noir. New York: Continuum Publishing Company, 1993. 174-83.
BRODERICK, M. Heroic apocalypse: Mad Max, mythology, and the millennium. In: SHARRET, C. (Ed.) Crisis cinema: The apocalyptic idea in postmodern narrative film. Washington, D.C.: Maisonneuve Press, 1993. 251-72.
BROUGHER, K. The car as star. In: SILK, G. (Ed.) Automobile and culture. Los Angeles: Museum of Contemporary Art, 1984, 171-74.
BROWNE, N. (Ed.). Refiguring American film genres: history and theory. Berkeley: University of California Press, 1998.
BRYAN, G. Nowhere to run: Pulp Noir on the road. In: SARGEANT, J.; WATSON, S. (Eds.) Lost highways: An illustrated history of road movies. London: Creation Books, 1999, 44-54.
BUSCOMBE, E. A idéia de gênero no cinema americano. In. RAMOS, F. (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional, vol. 2. São Paulo: Senac, 2005, p. 303-318.
CAETANO, D. (org.). Serras da desordem. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2008.
CAGIN, S.; DRAY, P. Born to be wild: Hollywood and the sixties generation. Boca Raton, Fla.: Coyote Press, 1994.
CAMPOS, H. Glauberélio / Heliglauber. In: CARDOSO, I. Heliglauber. Rio de Janeiro: Secretaria de Cultura / Riofilme, 1997.
CAPOTE, T. In cold blood. New York: Random House 1965.
CANCLINI, N. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Ana Regina Lessa, Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: Edusp, 1998.
CANDEIAS, Ozualdo. Uma rua chamada Triumpho. São Paulo: Ozualdo Candeias, 2001.
CANDIDO, A. Dialética da malandragem: caracterização das memórias de um sargento de milícias. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, no. 08, São Paulo, USP, 1970, p. 67-89. Disponível em <http://www.educacional.com.br/upload/dados/materialapoio/580001/8384666>
CAWELTI, J.G, ed. Focus on Bonnie and Clyde. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc., 1973.
CELESTE, R. Lost Highway: Unveiling Cinema’s yellow brick road. Cineaction 43 (summer 1997): 36-43.
CHARNEY, L. Empty moments: Cinema, modernity, and drift. Durham, N.C.: Duke University Press, 1998.
CHARNEY, L., SCHWARTZ, V. (Orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. 2ª ed. Trad. Regina Thompson. São Paulo: Cosac & Naify, 2004. (Col. Cinema, Teatro e Modernidade).
CINEMATECA DO MAM (Rio de Janeiro, RJ). A invenção do Cinema Marginal: catálogo de curso. Rio de Janeiro, 2007.
COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.). The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
COOK, D. A. Auter Cinema and the film generation in 1970s Hollywood. In: LEWIS, J. (Ed.) The New American Cinema. Durham, N.C.: Duke University Press, 1994, 11-37.
CORMACK, M. Ideology and cinematography in Hollywood, 1930-1939. New York: St. Martin’s Press, 1994;
CORRIGAN, T. A cinema without walls: movies and culture after Vietnam. New Jersey: Rutgers University Press, 1991.
CREEKMUR, C. K. On the run and on the road: Fame and the outlaw couple in America Cinema. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997, 90-109.
DaMATTA, R. A casa & a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DaMATTA, R. Carnivals, rogues and heroes: an interpretation of Brazilian dilemma. Trad. John Drury. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1991.
DaMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6ª. ed. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1997.
DANIEL, A. Get your kicks: Easy Rider and the counter-culture. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated History of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
DARGIS, M. The roads to freedom. Sight and Sound 1, no 3 (July 1991): 14-18.
DELEUZE, G. A imagem-tempo: cinema 2. Trad. Rafael Godinho. Lisboa: Assírio e Alvim, 2006.
DELEUZE, G. A imagem-movimento: cinema 1. Trad. Souza Dias. 2a. ed. Lisboa: Assírio e Alvim, 2009.
DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.
DENNISON, S.; LIM, S. H. Remapping world cinema: identity, culture and politics in film. Londres: Wallflower, 2006.
DENNISON, S.; SHAW, L. Popular cinema in Brazil. Manchester/ New York: Manchester University Press, 2004.
DETTELBACH, C. G. In the driver’s seat: The automobile in American Literature and Popular Culture. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1976.
DIMENDBERG, E. The will to motorization: cinema, highways and Modernity. October 73 (summer 1995): 91-137.
DOSSIÊ. Filmes de estrada no Brasil – produções nacionais e coproduções internacionais. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?page_id=307. Acesso em: 07 jun. 2014.
DOUCHET, J. O corpo. In: OLIVEIRA, L. M. (Org.). Nouvelle Vague. Lisboa: Cinemateca Portuguesa/ Museu do Cinema, 1999.
DUARTE, J. Rir para não chorar: a viagem em O Palhaço (2011), de Selton Mello. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19137. Acesso em: 07 jun. 2014.
EBERT, S. Diários de motocicleta: O Roteiro Aberto no cinema de Walter Salles. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19125. Acesso em: 07 jun. 2014.
ELSAESSER, T. The pathos of failure: America Films in the 70’s. Monogram 6 (1975): 13-19.
EYERMAN, R.; LOFGREN, O. Romancing the road: road movies and images of mobility. Theory, culture, and society 12. (1995): 53-79.
FALCONER, D. We don’t need to know the way home: The disappearance of the road in the Mad Max Trilogy. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
FAVARETTO, Celso, Tropicália, alegoria, alegria. 3a ed., São Paulo, Ateliê Editorial, 2000.
FEATHERSTONE, M (Org.). Cultura global. 3ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
FECHINE, Y.; MANSUR, A. O road movie nas rotas de fuga do árido cinema pernambucano. ABRALIC – XI Congresso Internacional: tessituras, interações, convergências. USP, São Paulo, 2008. Acesso em 22 de abril de 2014. Disponível em: http://www.academia.edu/4776881/O_road_movie_nas_rotas_de_fuga_do_arido_cinema_de_Pernambuco
FERREIRA, J. Cinema de invenção. São Paulo: Editora Max Limonad/Embrafilme, 1986.
FERREIRA, Jairo. Cinema de invenção. 2ª. ed. São Paulo: Limiar, 2000.
FIGUEIREDO, V.L.F. Releituras de Iracema: a virgem dos lábios de mel na literatura, no cinema e na música popular. In: __ Narrativas migrantes: literatura, roteiro e cinema. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; 7Letras, 2010, p. 179-195.
FLITTERMAN-LEWIS, S. To desire differently: Feminism and the French Cinema. Urbana: University of Illinois Press, 1990.
FRANÇA Jr., O. Jorge, um brasileiro. 10 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.
FRIEDBERG, A. Window shopping: cinema and postmodern. Berkeley: University of California Press, 1993.
GALVÃO, M.R.; BERNARDET, J.C. O nacional e o popular na cultura brasileira: cinema. São Paulo: Brasiliense, 1983.
GAMO, A. Aves sem rumo: a transitoriedade no cinema de Ozualdo Candeias. Dissertação de Mestrado em Multimeios. Unicamp, IA, 2000.
________. Vozes da Boca. Tese de Doutorado em Multimeios, IA-Unicamp, 2006.
GOMES, P.E.S. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1980.
___________. Crítica de cinema no suplemento literário. Vol. 1 e 2. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981 (Coleção Cinema, v. 9)
GOSHORN, A. K. Repoman and the Punk anti-aesthetic: postmodernity as a permanent “bad area”. Crisis Cinema. 37-76.
GRANT, B. K. (Ed.) Film Genre Reader II, Austin: University os Texas Press, 1995.
GRAZZINI, G. (Ed.). Federico Fellini comments on film. Translated by Joseph Henry Fresno. The Press at California State Univeersity Fresno, 1988.
GRIGGERS, C. Thelma and Louise and the cultural generation of the new Butch-Femme. In: COLLINS, J.; RADNER H.; PREACHER COLLINS, A. Film theory goes to the movies. New York: Routledge, 1993, 129-41.
HANSEN, M.B. The mass production of senses: classical cinema as vernacular modernism. In.: GLEDHILL, C.; WILLIAMS, L. (eds.). Reinventing film studies. London: Arnold, 2000, p. 332-350.
HARK, I. R. Fear of flying: yuppie critique and the Buddy-road movie of the 1980’s. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
HAYWARD, S. Beyond the Gaze and into Femme-filmécriture: Agnès Varda’s Sans toit ni loi (1985). In: HAYWARD, S.; VINCENDEAU, G. (Eds.) French film: texts and contexts. London: Routledge, 1990.
HEY, K. Cars and films in American culture, 1929-1959. In: LEWIS, D. L.; GOLDSTEIN, L. The automobile and American culture. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1983. 193-205.
HILL. J. Postmodernism and film. In: HILL, J.; GIBSON, P. C. Oxford guide to film studies. New York: Oxford University Press, 1998. 96-105.
HOBSBAWN, E. (Org.). A invenção das tradições. Trad. Celina Cardim Cavalcante. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997. (Col. Pensamento Crítico, v. 55)
IANNI, Octavio. Transculturação. In: _____. Enigmas da modernidade-mundo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000, p. 91-137.
INTERRANTE, J. The road to Autopia: The automobile and the spatial transformation of American culture. In: LEWIS, D. L.; GOLDSTEIN, L. The automobile and American culture. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1983. 89-104.
JAMES, D. E. Allegories of cinema. Princeton: Princeton University Press, 1989.
JAMESON, F. The political unconscious: narrative as a socially symbolic act. Ithaca: Cornell University Press, 1981.
________. The geopolitical aesthetic: cinema and space in the world system. Bloomington, London: Indiana University Press / BFI, 1992.
_________. Espaço e imagem. Teorias do pós-moderno e outros ensaios. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1994.
JAROUCHE, M.M. Galhofa sem melancolia: as Memórias num mundo de luzias e saquaremas. In: ALMEIDA, M.A. Memórias de um sargento de milícias. 4ª. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011. (Clássicos Ateliê)
JEFFORDS, S. Hard bodies: Hollywood masculinity in the Reagan Era. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, 1994.
JOHNSON, R.; STAM, R (eds). Brazilian cinema. New York: Columbia University Press, 1995.
KALETA, K. C. David Lynch. New York: Twayne Publishers, 1993.
KAPLAN, E. A. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Trad. Helen Marcia Potter Pessoa. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
KAY, J. H. Asphalt nation. New York: Crown Publishers, 1997.
KEROUAC, J. Geração Beat. Trad. Edmundo Barreiros. Porto Alegre: L&PM, 2007.
_________. On the road. London: Penguin, 1996.
_________. On the road – pé na estrada. Trad. Eduardo Bueno. Rio de Janeiro: Ediouro, 1997.
KINDER, M. The return of the outlaw couple. Film Quaterly 27, no. 4 (summer 1974): 2-10.
KIRBY, L. Parallel tracks: The railroad and silent cinema. Durham, N.C.: Duke University Press 1997.
KITSES, J. Horizons West: Anthony Mann, Budd Boetticher, Sam Peckinpah – studies of authorship within the western. Bloomington: Indiana University Press, 1969.
KLEINHANS, C. Independent features: hopes and dreams. In: LEWIS, J. (Ed.) The new American Cinema. 307-27.
KLINGER, B. Cinema/Ideology/Criticism revisited: The progressive genre. In: GRANT, B. K. (Ed.) Film Genre Reader II, Austin: University os Texas Press, 1995.
________. The road do dystopia. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
KOLKER, R. P. A cinema of loneliness. New York: Oxford University Press, 1980.
KOLKER, R. P.; BEICKEN. P. The films of Wim Wenders. New York: Cambridge University Press, 1993.
KREIDER, T.; CONTENT, R. The straight story. Film Quartely 54, no 1 (fall 2000): 26-33.
LACKEY, K. Roadframes: The American highway narrative. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997.
LADERMAN, D. Driving visions: exploring the road movie. Texas: University of Texas Press, 2002.
___________. The road movie rediscovers Mexico: Alex Cox’s highway patrolman. Cinema Journal 39, no. 2 (winter 2000): 74-99.
___________. What a trip: The road film and American culture. Journal of film and video (summer 1996): 41-57.
LAGNY, Michèle: De I’histoire du cinéma. Méthode historique et histoire du cinema. Paris: Armand Colin. 1992.
LAIRD, D. Versions of Eden: The automobile and the American novel. In: LEWIS, D. L.; GOLDSTEIN, L. The automobile and American culture. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1983.
LANG, R. My own private Idaho and the new queer road movies. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
LAPERA, P.V.A. Mais que uma transa, uma transição: Iracema, uma transa amazônica (1974) no cinema brasileiro. In: XVII Encontro da Compós, São Paulo, 2008. Disponível em <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_367.pdf>. Acesso em julho de 2011.
LAWRENCE, D. H. Women in love, 1920. New York: Penguin Books, 1976.
LENT, T. O. As American as apple pie: The road trip in postwar culture. Paper presented at Society for Cinema Studies Conference, Dallas, March 1996.
LEONG, I.; SELL, M.; THOMAS, K. Mad love, mobile homes and dysfunctional dicks: On the road with Bonnie and Clyde. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
LEVY, E. Cinema of outsiders: The rise of American Independent Film. New York: New York University Press, 1999.
LEWIS, T. Divided highways. New York: Random House, 1997.
LOPEZ, D. Films by genre. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, Inc. Publishers, 1993.
LYONS, D. Detours. Sight and Sound 27, no. 4 (October 1991): 2-3.
MACÊDO, C. R. O Brasil na estrada: em busca da identidade nacional – análise de duas obras cinematográficas. ANPUH – XXV SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – Fortaleza, 2009. Aceso em 20 de abril de 2013. Disponível em:
http://anpuh.org/anais/wp-content/uploads/mp/pdf/ANPUH.S25.1217.pdf
MACHADO, A. A televisão levada a sério. 3ª. ed. São Paulo: Editora Senac, 2003.
________. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas/São Paulo: Papirus, 1997. (Coleção Campo Imagético)
McBRIDE, J. WILMINGTON, M. John Ford. New York: Da Capo Press, 1975.
MAcMINN, S. American automobile design. In: SILK, G. (Ed.) Automobile and Culture. Los Angeles: Museum of Contemporary Art, 1984.
MAN, G. Radical visions. New York: Greenwood Press, 1994.
MARCUS, M. Fellini’s La Strada: Transcending Neorealism. In: BONDANELLA, P.; DEGLI-ESPOSTIM, C. (Eds.) Perspectives on Federico Fellini. New York: G. K. Hall & Co., 1993. 87-99
MARCUSE, H. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Trad. Álvaro Cabral. 8ª. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009.
MARQUES, H.R. Árido fértil: as novas possibilidades de representações do sertão nos filmes de estrada contemporâneos no Brasil. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19102. Acesso em: 07 jun. 2014.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Trad. Ronaldo Polito e Sérgio Alciedes. 2ª ed. Rio de Janeiro, Editora UFRJ, 2001.
MARX, L. The machine in the Garden. New York: Oxford University Press, 1964.
MAZIERSKA,E.; RASCAROLI, L. Crossing new Europe: postmodern travel and the European road movie. London: Wallflower Press, 2006.
MELEIRO, A. (Org.). Cinema no mundo: indústria, política e mercado. 5 vols. São Paulo: Escrituras, 2007.
MILLER, H. The air-conditioned nightmare, 1947. London: Panther Books, 1973.
MILLER, M. C. End of story. In: Seeing through movies, 186-246.
MILLS, K. Revitalizing the road genre. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
MITCHELL, E. Apes and essences: some sources of significance in the American gangster Film. In: GRANT, B. K. (Ed.) Film Genre Reader II, 203-12.
MITCHEL, S. How secrets travel: David Lynch and the road. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999. 242-56.
MITTELL, Jason. A cultural approach to television genre. Cinema Journal, 40, nº3, Spring 2001, p. 03 – 24.
MONTE, R. O road movie no cinema brasileiro contemporâneo: Viajo porque Preciso, Volto porque te Amo. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19131. Acesso em: 07 jun. 2014.
MORTON, J. Rebels of the road: The biker film. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999. 56-66.
_________. Road kill: Horror on the highway. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999. 120-28.
MOSER, W. Présentation. Le road movie: un genre issu d’une constellation moderne de locomotion et de médiamotion. In: Cinéma, vol. 18, nº 2-3, Québec: Univ. du Montréal, 2008, pp. 7-30.
MOTTRAM, E. Blood on the Nash Ambassador: Cars in American Films. In: DAVIES, P.; NEVE, B. (Eds.) Cinema, Politics and Society. New York: St. Martin’s Press, 1981, 221-49.
MULVEY, L. Prazer visual e cinema narrativo. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal/Embrafilme, 1983, p. 437-453. (Col. Arte e Cultura, v. no. 5)
_________. Reflexões sobre ‘Prazer visual e cinema narrativo’ inspiradas por Duelo ao sol, de King Vidor (1946)”. In: RAMOS, F. (org.) Teoria contemporânea do cinema: pós- estruturalismo e filosofia analítica, vol. 1. São Paulo: Senac, 2005, p. 381-392.
NAGIB, L. Além da diferença: a mulher no cinema da retomada. Devires. Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 14-29, jan.-jun. 2012.
NASH, R. Wilderness and the American mind. New Haven: Yale University Press, 1967.
NEALE, S. Genre. London: British Film Institute, 1980.
_______. Questions of genre. Screen, 31, 1 (Spring), 1990, p. 45-66.
NEGRI, T.; HARDT, M. Império. Rio de Janeiro: Record, 2004.
NEHRING, N. Flowers in the Dustbin. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1993.
NETO, Torquato. Os últimos dias de paupéria. Rio de Janeiro: Max Limonad, 1984.
ODIN, R. Filme documentário, leitura documentarizante. Significação – revista de cultura audiovisual, ano 39, no. 37, 2012, p. 10-30.
ORR, J. Cinema and modernity. Cambridge, England: Polity Press, 1993.
ORTIZ, F. Contrapunteo cubano del tabaco e y el azucar. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1987.
ORTIZ, R. Mundialização e cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.
_______. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.
______. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.
OZUALDO CANDEIAS: 80 ANOS. Catálogo da Mostra. Centro Cultural Banco do Brasil, 2002.
PAIVA, S. Um road movie na rota do sertão-mar. In: MACHADO Jr., R; SOARES, R.L.; ARAÚJO, L.C de (Orgs.). Estudos de cinema Socine. São Paulo: Annablume, 2007, p. 171-180.
_______. A propósito do gênero road movie no Brasil: um romance, uma série de TV e um filme de estrada. Rumores, edição 6, setembro-dezembro, 2009. Disponível em <http://www3.usp.br/rumores/visu_art2.asp?cod_atual=167> Acesso em 14-11-2011.
_________. Gêneses do Gênero Road Movie. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 36, p. 35-53, 2011. Disponível em <http://www.usp.br/significacao/pdf/2_Significacao%2036_Samuel%20Paiva.pdf> Acesso em 27-06-2014.
________. Dimensões transculturais do gênero audiovisual. Argumentos para uma pesquisa sobre o Filme de Estrada. São Paulo: Compós. 2008
________. A figura de Orson Welles no cinema de Rogério Sganzerla. 2005. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.
_________. Rogério Sganzerla no Suplemento Literário do jornal O Estado de S.Paulo. In. SGANZERLA, R. Textos críticos, vol. 1. Florianópolis, Editora da UFSC, 2010, p. 11-21.
________. Linhas de coerência discursivas em filmes de estrada do Brasil. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19074. Acesso em: 07 jun. 2014a.
_________. Sara Brandellero: entrevista. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19056. Acesso em: 07 jun. 2014b.
_______. Da literatura ao cinema, anotações sobre a “dialética da malandragem”. Rumores, n. 15, vol. 8, jan.-jun, 2014, p. 39-55. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/83563/86500. Acesso em 23-09-2014.
________. A estrada das mulheres em filmes brasileiros dos anos 1970. Novos Olhares, vol. 3, n. 1, p. 7- 16. Disponível em:http://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/83579/86516. Acesso em 23-09-2014.
PAIVA, S.; SCHVARZMAN, S. (orgs.). Viagem ao cinema silencioso do Brasil. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2011.
PAIVA, S. Paths of Brazilian road movies in the 1950s. In: BRANDELLERO, S. (Ed.). The Brazilian road movie: Journeys of (self) discovery. Cardiff: University of Wales Press, 2013, p. 26-48.
PAIVA, S., SOUZA, G.. Roteiros abertos em filmes de busca. Revista Intercom – RBCC. São Paulo, v.37, n. 1, p.175-191, jan./jun. 2014.
PATTON, P. Open road: A celebration of the American highway. New York: Simon and Schuster, 1986.
PAULA, José Agrippino de. Panamérica. 3a. ed. São Paulo: Editora Papagaio, 2001.
PENLEY, G. Time travel, primal scene, and the critical dystopia. In: KUHN, A. Alien zone, 116-27. New York: Verso, 1990.
PHILLIPS, K. We’re virtually there: SF film on the road to ruin. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999. 266-74.
PIANCO, W. Reflexões sobre O Brasil Não É Longe Daqui e O Manuscrito Perdido: uma Proposta Metodológica. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19089. Acesso em: 07 jun. 2014.
PIRES, Paulo Roberto (org.). Torquatália – do Lado de Dentro: Obra Reunida de Torquato Neto (vol. 1). Rio de Janeiro: Rocco, 2004a.
PIRES, Paulo Roberto (org.). Torquatália – Geléia Geral: Obra Reunida de Torquato Neto (vol. 2). Organização de Paulo Roberto Pires. Rio de Janeiro: Rocco, 2004b.
POLAN, D. Power and paranoia: History, narrative and the American Cinema, 1940-1950. New York: Columbia University Press, 1986.
PROPP, V. As raízes históricas do conto maravilhoso. Trad. Rosemary Costhek Abílio; Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
________. Morfologia do conto maravilhoso. Trad. Jasna Paravich Sarhan. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
PRYTHON, A.: Da alegoria continental às jornadas interiores. O road movie latino-americano contemporâneo. Ícone (Recife), v. 9, p. 113-124, 2006.
PUPPO, Eugênio; HADDAD, Vera (orgs.). Cinema Marginal e suas fronteiras: filmes produzidos na décadas de 60 e 70. São Paulo: Centro Cultural do Banco do Brasil, 2001.
QUART, L. The politics of irony: The Frears-Kureishi films. In: DIXON, W. W. Re-viewing British Cinema, 1900-1992. Albany: State University os New York Press, 1994. 241-48.
RAMA, A. Transculturación narrativa en América Latina. Montevidéu: Fundacion Angel Rama, s/d.
RAMOS, F. Os novos rumos do cinema brasileiro (1955-1970). In:___ (org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987a, pp. 299-397.
_________. (Org.). Teoria contemporânea do cinema. 2 vols. São Paulo: Senac, 2005.
_________. Cinema marginal, 1968-1973: a representação em seu limite. Rio de Janeiro/São Paulo: Embrafilme/Brasiliense, 1987a.
RAMOS, J.M.O. O cinema brasileiro contemporâneo (1970-1987). In: RAMOS, F. (org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987b, pp. 399-454.
_________. Cinema, televisão, publicidade: cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. 2ª. ed. São Paulo: Annablume, 2004.
RIBEIRO, J.U. Já podeis da pátria filhos e outras histórias. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1991.
ROBERTS, S. Western meets Eastwood. In: COHAN, S., HARK, I. R. (Eds.). The road movie book. London, New York: Routledge, 1997. 45-69.
ROBERTSON, P. Home and away. In: COHAN, S., HARK, I. R. (Eds.). The road movie book. London, New York: Routledge, 1997. 271-86.
ROCHA, G.. Revisão crítica do cinema brasileiro. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
________. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
RODDICK, N. A new deal entertainment: Warner Brothers in the 1930s. London: British Film Institute, 1983.
RODRIGUES, A.K. A viagem no cinema brasileiro – Panorama dos road movies dos anos 60, 70, 90 e 2000 no Brasil. 2007. Dissertação (Mestrado em Multimeios). Instituto de Artes da Universidade de Campinas, Campinas.
ROSIN, J. Route 66: the television series 1960-1964. Philadelphia, PA: The Autumn Road Company, 2007.
ROUANET, A. God is Brazilian: a re-examination of Cinema Novo and self. In: BRANDELLERO, S (ed.). The Brazilian road movie: jorneys of (self) discovery. Cardiff: University of Wales Press, 2013, p. 116-141.
RUA – Revista Universitária do Audiovisual. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos. Disponível em <http://www.rua.ufscar.br>.
RUSSEL, C. Decadence, violence and de decay of History: Notes on the spectacular representation of death in narrative film, 1965-1990. In: SHARRET, C. (Ed.) Crisis Cinema: The apocalyptic idea in postmodern narrative film, 251-72. Washington, D.C.: Maisonneuve Press, 1993. 173-201.
SAID, E. W. Orientalismo. Trad. Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. (Col. Companhia de Bolso)
SÁ NETO, A.A.F. de. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. 2004. Tese (Doutorado em Multimeios). Instituto de Artes da Universidade de Campinas, Campinas.
SALES, A.C. O gênero road movie segundo Deleuze e uma perspectiva crítica e clínica de análise fílmica. São Carlos: UFSCar-PPGIS, 2012. Relatório científico de pós-doutorado (FAPESP).
SALLES, F.L.A. Cinema e verdade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
SANTIAGO, S. O entre-lugar do discurso latino-americano. In ______: Uma literatura nos trópicos. 2ª. Ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, p. 9-26.
SARGEANT, J. Killer couples: From Nebraska to Route 666. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
_________. Vanishing point: Speed kills. SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
_________. Looking Maps: Notes on the road movie as genre. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
SCHABER, B. Hitler can’t keep ‘em that long’: The road, the people. In: COHAN, S.; HARK, I. R. (Eds.) The road movie book, 90-109. London, New York: Routledge, 1997.
SCHATZ, T. Hollywood genres: formulas, filmmaking and the studio system. Filadélfia: Temple University Press, 1991.
SCHWARZ, R. Que horas são? São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
SEED, D. Rudolph Wurlitzer: American novelist and screenwriter. Lewiston, N.Y.: The Edwin Mellen Press, 1991.
SGANZERLA, R. Revisão de Os Cafajestes I. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 04/01/1964a.
____________. Revisão de Os Cafajestes II. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 11/01/1964b.
____________. Viver a vida I. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 05/12/1964c.
SGANZERLA, R. Viver a vida II. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 12/12/1964d.
____________. Humberto Mauro, autor. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 16/02/1965a.
____________. Cineastas da alma. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 12/06/1965b.
____________. Cineastas do corpo. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 26/06/1965c.
____________. Alpha, cidade aberta. O Estado de S. Paulo, Suplemento Literário, 22/10/1966.
____________ (org.). O pensamento vivo de Orson Welles. São Paulo: Martin Claret Editores, 1986.
____________. Por um cinema sem limite. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2001.
____________. Edifício Sganzerla: textos críticos 1 e 2. Florianópolis: Editora da UFSC / Itaú Cultural, 2010.
SHOHAT, E; STAM, R. Unthinking eurocentrism. New York: Routledge, 1994.
________. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação.Trad. Marcos Soares. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
SILK, G. The automobile in Art. In: SILK, G. (Ed.) Automobile and culture. Los Angeles: Museum of Contemporary Art, 1984. 25-176.
SILVA, D.T. As viagens de Salles, Solanas e Sarquís: Identidade em travessias. 2009. Tese (Doutorado em Integração da América Latina). Universidade de São Paulo, São Paulo.
SILVA, H.C., NETO, S. (orgs.). Os múltiplos lugares de Roberto Farias. Rio de Janeiro: Jurubeba Produções, 2012.
SILVA, R. M. Fraturas e errâncias no cinema contemporâneo: apontamentos para uma aproximação fenomenológica. AsECA – III Congresso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 2012. Disponível em:
http://www.asaeca.org/aactas/do_monte_silva__raquel_-_ponencia.pdf
SLOTKIN, R. Gunfighter nation. New York: Atheneum, 1992.
SMITH, H. N. Virgin land. Cambridge: Harvard University Press, 1950.
SMITH, J. A runaway match: The automobile in the American Film, 1900-1920. In: LEWIS, D. L.; GOLDSTEIN, L. The automobile and American culture. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1983. 179-92.
SOARES, M. As curtas viagens paraibanas: aspectos dos filmes de estrada no curta-metragem Cova Aberta. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19112. Acesso em: 07 jun. 2014.
SONTAG, S. The aesthetics of silence. In: Styles of radical will. New York: Dell Publishing Co., Inc., 1969, 3-34.
______. Notes on ‘Camp. In: Against interpretation. New York: Delta Books, 1966. 275-92.
STAM, R. Alguns Interrogantes sobre autoria e gênero. In. ______: Introdução à teoria do cinema. Trad. Fernando Mascarello. Campinas: Papirus, 2003, p. 144-151.
_______. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. Trad. Fernando S. Vugman. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
STOUT, J. P. The journey narrative in American Literature. Westport, Conn.: Greenwood Pres, 1983.
STRINGER, J. Exposing intimacy in Russ Meyer’s Motorpsycho! and Faster Pussicat! Kill! Kill!. In: COHAN, S., HARK, I. R. (Eds.). The road movie book. London, New York: Routledge, 1997.
SÜSSEKIND, F. O Brasil não é longe daqui: o narrador; a viagem. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
THOMPSON, J. The getaway. 1958. New York, Vintage, 1994.
TODD, P. Bloomsbury at home. New York: Harry N. Abrams, Inc., 1999.
TORNQVIST, E. Between stage and screen: Ingmar Bergman directs. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1995.
UCHÔA, F. R. Cidade e deambulação nos filmes de Ozualdo Candeias. Dissertação de mestrado, ECA-USP, 2008.
__________. Perambulação, silêncio e erotismo no cinema de Ozualdo Candeias (1967-83). Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – ECA/USP. São Paulo, 2013.
__________. Anotações sobre a perambulação automotiva, o Cinema Marginal e a Opção ou as rosas da estrada. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19097. Acesso em: 07 jun. 2014.
WALKER, B. Malick on Badlands. Sight and Sound 44, no. 2 (April 1975): 81-83.
WATSON, S. From riding to driving: Once upon time in the West. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
WEBB, A. No beginning. No end. No speed limit: Twolane blacktop. In: SARGEANT, J., WATSON, S. (Eds). Lost highways: an illustrated history of road movies. Washington DC: Creation Books, 1999.
WILLIAMS, R. O campo e a cidade: na história e na literatura. Trad. Paulo Henriques Britto. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
WILLIS, S. Hardware and hardbodies, what do women want? A reading of Thelma and Louise. In: COLLINS, J.; RADNER H.; PREACHER COLLINS, A. Film theory goes to the movies. New York: Routledge, 120-28
_______. Race on the road: crossover dreams. In: COHAN, S., HARK, I. R. (Eds.). The road movie book. London, New York: Routledge, 1997. 287-306.
_______. Special effects: Sexual and social difference in Wild at heart. Camera Obscura 25-26 (1991): 275-95.
WOOD, J. 100 road movies. London: British Film Institut, 2007. (BFI Screen Guides)
WOOD, R. Hollywood from Vietnam to Reagan. New York: Columbia University Press, 1986.
________. Ideology, genre, auteur. In: GRANT, B. K. (Ed.) Film Genre Reader II, Austin: University os Texas Press, 1995.
WRIGHT, W. Sixguns and society. Berkeley: University of Califórnia Press, 1975.
VELOSO, C. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
VELOSO, G. Por uma arqueologia do outro cinema. O Estado de Minas, 1983.Disponível em: http://www.contracampo.com.br/92/artoutrocinema.htm. Acesso em: 07 jun. 2014.
VENTURA, Z. 1968, o ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.
VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor/Ed. da UFRJ, 1995.
VIEIRA, J.L. “Women on the road: sexual tourism and beyond”. In: BRANDELLERO, S. The Brazilian road movie – journeys of (self) discovery. Cardiff: University of Wales Press, 2013, p. 199-214.
VIEIRA, M.D.S.; LIMA, E.O.A. Árido road movie: identidade e tradição entre o sertão e o litoral.. RUA – Revista Universitária do Audiovisual. Edição no. 72, jun. 2014. Disponível em http://www.rua.ufscar.br/site/?p=19107. Acesso em: 07 jun. 2014.
XAVIER, I. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
_________. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. 2ª. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
_________ O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 4ª. ed.
São Paulo: Paz e Terra, 2008.
_________ (org.). A experiência do cinema: antologia. 4ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008.
_________. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. 2ª. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
_________. Iracema: transcending cinema verité. In: BURTON, J (ed.). The social documentary in Latin America. University of Pittsburgh Press, 1990, p. 361-371.
__________. A alegoria histórica. In: RAMOS, F. (org.) Teoria contemporânea do cinema: pós-estruturalismo e filosofia analítica, vol. 1. São Paulo: Senac, 2005, p. 339-379.
ZAVARZADEH, M. Seeing films politically. Albany: State University of New York, 1991.